На 24 януари, в залата на Община Сливница, беше представено железопътното трасе по проект „Техническа помощ „Модернизация на железопътен участък Драгоман – граница с Република Сърбия“, съфинансиран по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). По време на събитието бяха разгледани техническите решения за преминаване на жп трасето в зоните около с. Алдомировци и с. Извор, Община Сливница. Присъстващи бяха представители на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, местната власт и жители на засегнатите населени места.
Целта на проекта за техническа помощ е постигане на проектна готовност (технически проект, съгласувания, одобрения, разрешения и др.) за модернизация на железопътния участък от София до границата с Р. Сърбия.
Проектът на железопътен участък Драгоман – граница с Република Сърбия е част от стратегическа програма на Република България за модернизация и рехабилитация. Като част от коридор Западни Балкани - Източно Средиземноморие, разположен на „основната“ Трансевропейска транспортна мрежа, модернизацията на участъка е с много голямо значение за България и Европа.
Чрез успешното изпълнение на проекта ще бъде постигната оперативна съвместимост на инфраструктурата, ще се модернизира оборудването, системите за управление, експлоатация и безопасност, както и ще се осигури свързаност с европейските жп мрежи чрез прилагането на унифицирани стандарти. Цялостната модернизация на железопътната линия София – Петърч – Драгоман – граница с Република Сърбия ще гарантира необходимия капацитет, ще позволи предоставянето на железопътни услуги, в съответствие с изискванията на Трансевропейската транспортна мрежа, както и привличане на повече международни товари и развитие на пътническите превози.
В обхвата на инвестиционния проект „Модернизация на железопътен участък Драгоман – граница с Република Сърбия“ се включва: строителство на железопътно трасе (път 2) по нов терен и рехабилитация на съществуващата жп линия (път 1) след гара Драгоман до сдвояване с новопроектираното жп трасе, изграждане на нови гари – гара Драгоман, гранична гара Калотина Запад и ИМТ Калотина запад и нов Разделен пост Калотина. Приблизителната дължина на железния път е 15 км.
В рамките на събитието беше проведено и обществено обсъждане на доклада за оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Модернизация на железопътен участък Драгоман – граница с Република Сърбия“.
Проект „Техническа помощ за подготовка на проект „Модернизация на железопътен участък Драгоман – граница с Република Сърбия“ е финансиран от програма „Механизъм за свързване на Европа, сектор „Транспорт“. Стойността на договора за проектиране и изготвяне на устройствени планове е 4 690 000,00 лв. без ДДС, с Изпълнител „ЕТП-2“ ДЗЗД.
Източник: Община Сливница, Снимка: pixabay.com