На днешния ден: Роден е „Бащата на PR“ – Едуард Бернайс

566 преглеждания

Обявен е за един от стоте най-влиятелни американци на ХХ в.

На 22 ноември 1891 г., във Виена, Австро-Унгария, е роден Едуард Бернайс. Той е наричан често „Баща на пиара“, той е не само пионер в областта на пропагандата и връзките с обществеността, но и един от първите, които използват социални и поведенчески науки, за да проектират публичните кампании на своите клиенти. Племенник на Зигмунд Фройд, Бернайс впряга идеите на чичо си в услуга на корпоративни интереси, като така подтиква хората да консумират продукти и услуги, основаващи се не на рационални нужди, а на ирационални желания. Една от основните концепции, които Бернайс развива, е да се продава не продукт, а потребността от него. Сред най-известните му клиенти са американският президент Калвин Кулидж, „Проктър и Гембъл“, „Дженерал Електрик“, Си Би Ес, „Американ Табако“, „Бест Фудс“ и „Картие“ и много други. 

б

Автор е на редица книги и статии за пропагандата и връзките с обществеността, като сред преведените на български са най-значимия му труд „Пропагандата“, „Формиране на общественото мнение“ и др. Влиянието му върху общественото мнение в САЩ е било толкова голямо, че сп. „Лайф“ го обявява за един от стоте най-влиятелни американци на ХХ в. 

б

В България, приносът на Бернайс за развитието на връзките с обществеността е много ценен, като неговата дейност, кампании и идеи са част от всяка учебна програма по специалността. През 2014 г., най-старата и уважавана организация в сферата на PR в България – Българското дружество за връзки с обществеността, създава специално събитие, посветено на него – „Денят на Бернайс“. Първото му издание е на 22 ноември, 2014 г., като домакин на програмата е Софийския университет „Свети Климент Охридски“. 

б

През следващите години, „Денят на Бернайс“ се утвърждава като значимо, фестивално събитие, в календара на БДВО и комуникационната общност в България, като най-голям интерес винаги предизвиква студентският конкурс „Като Бернайс“, в който отбори от студенти, ръководени от свой преподавател се състезават и представят пред журито и обществеността, решение на предварително зададени публични казуси.

През 2023 г. темата на „Денят на Бернайс“ е - PR индустрия 5.0; AI възможности и заплахи”. Събитието  ще се състои на 23 и 24 ноември, като в програмата му влизат традиционния студентски конкурс „Като Бернайс“, който ще се проведе на 23 ноември във Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ „Св. Климент Охридски“. Студентите ще се състезават с разработки на тема - „Мотивираща кампания, която да насърчи целевата аудитория да премине от Едисоновата крушка към LED осветление”. На 24 ноември, в литературен клуб „Перото“, в НДК,  ще се проведат два дискусионни панела, с участието на водещи експерти в сферата на комуникациите и ползването на изкуствения интелект.  

б

Цитати от Едуард Бернайс:

„Потърсете ситуация, в която работата ви ще ви даде толкова щастие, колкото и свободното ви време.“

„Хората рядко са наясно с истинските причини, които мотивират действията им.“

„Обществеността не осъзнава реалната стойност на образованието и не осъзнава, че образованието като социална сила не получава такова внимание, което има право да очаква в демокрацията.“

„Умът ни е оформен, вкусовете ни се формират, идеите ни се предлагат, до голяма степен от хора, за които никога не сме чували.“

„Трите основни елемента на връзките с обществеността са практически толкова стари, колкото обществото: информиране на хората, убеждаване на хората или интегриране на хората с хора. Разбира се, средствата и методите за постигане на тези цели са се променили, тъй като обществото се е променило.“

„На мястото на мислите има импулси, навици и емоции.“

„Големият враг на всеки опит за промяна на навиците на хората е инерцията. Цивилизацията е ограничена от инерцията.“

„Сега "общественото мнение" се открои като сила, която трябва да бъде управлявана, не чрез умели догадки, а от експерти, обучени да вършат тази важна работа.“

„Единствената пропаганда, която някога ще има тенденция да отслабва, когато светът става по-сложен и интелигентен, е пропагандата, която е невярна или несоциална.“

„Съветникът по връзки с обществеността трябва да се справи с факта, че хората, които имат слабо познаване на даден предмет, почти неизменно формират категорични и положителни преценки по този въпрос.“

„Понякога е възможно да промените нагласите на милиони, но е невъзможно да промените отношението на един човек.“

„Ако разберем механизма и мотивите на груповия ум, сега ще е възможно да контролираме и да отреждаме масите според нашата воля, без те да го знаят.“

„Ако можете да повлияете на лидерите, със или без тяхното съзнателно сътрудничество, вие автоматично влияете на групата, която те управляват.“

„Вярвам, че конкуренцията в бъдеще няма да бъде само рекламна конкуренция между отделни продукти или между големи асоциации, но и в допълнение ще бъде конкуренция на пропагандата.“

„Големият брой човешки същества трябва да си сътрудничат по този начин, за да живеят заедно като гладко функциониращо общество.“

„Малки групи хора могат и да накарат останалите да мислят какво им харесва по дадена тема.“

EspressoNews

Последвайте EspressoNews във Фейсбук