Борис Янков - технически директор на Автомотор Корпорация пътува с градския транспорт

5111 преглеждания

Колкото по-хубави и нови модели имаме, толкова повече се увеличава пазарния дял

Автомотор Корпорация е акционерно дружество, основано през май 1991 г. Фирмата е генерален вносител на марката Citroёn в България, продава автомобили на същата марка, осигурява тяхното гаранционно и извънгаранционно обслужване и доставя резервни части, консумативи и аксесоари. Фирмата е развила една от най-големите търговско-сервизни мрежи в България състояща се от 22 центъра, като централният офис на Citroёn България се намира в Божурище.

Г-н Борис Янков е технически директор в Автомотор Корпорация. Завършил е Машинно електротехническия институт (сега Технически университет), София по специалност „Двигатели с вътрешно горене“ и „Автомобили“. Като любител на историята обича да показва картата в офиса си, върху която са посочени вековете, през които са възникнали всички европейски държави. Пред гостите си той акцентира върху факта, че България съществува от времето, когато повечето балкански народи все още не имали своя собствена държава.

 Каква е професията Ви? Каква длъжност заемате тук?

В Балканкар съм работил като конструктор, началник бюро, началник секция, сервизен специалист и представител на България във Франция по техническите въпроси. Тук съм технически директор на Автомотор Корпорация, като отговарям най-общо за техническите въпроси, а по-конкретно за сервизната дейност и резервните части.

Какво точно представлява сервизната дейност?

Сервизната дейност се изразява в управлението на 22-та центъра на Citroёn в България. Моята задача е да представям новостите пред сервизите в България. Също така поръчвам резервните части, които получаваме от Франция два пъти седмично.

Защо решихте централният офис на фирмата да е точно в Божурище?

Автомотор Корпорация е от 2007 г. на територията на Божурище, иначе беше в бивши сгради на Балканкар. Решихме да установим офиса тук, защото Божурище е в непосредствената близост до София. Земите, които имахме възможност да закупим позволяваха групиране и това ни позволи да направим голям комплекс, който в момента е с площ 43 хил. м2.

От колко сгради се състои комплексът в Божурище? Каква е тяхната функция?

Имаме централна сграда на 5 етажа. Имаме и Търговско сервизен център, където се продават автомобилите и се извършва сервизната дейност, а в третата сграда имаме оказионни автомобили. На нашата територия се намира и сградата на фирмата Авто Ойл, която се занимава с маслата. Имаме два паркинга – един срещу сградата на Автомотор Корпорация, който е за лекотоварни автомобили, и един под земята за леки автомобили.

Кои компании са ваши партньори?

Работим с Кароса, която е вътрешна фирма. Тя взима стари фургони и ги преработва на микробуси. Това са например маршрутки, училищни автобуси, автобуси за полицията, линейки, бусове с рампи за транспорт на трудноподвижни хора. Друг наш сътрудник е френската транспортна фирма Жефко, която внася автомобилите от Франция.

Какъв е личният Ви принос за компанията?

Аз съм връзката със Франция. Първо, това означава, че ходя на семинари всяка година, където се събират сервизни ръководители от цял свят. Там се определя политиката на фирмата за следващата година, какви новости ще има, какви резултати са постигнати и т.н.

Случва се и български автомобил Citroёn да закъса в чужбина. Моя работа е да се свържа с централата във Франция, където има представител за България, който трябва да се свърже с представител от страната, в която е автомобилът. Така се организира неговото връщане в България и се закарва в наш сервиз.

Също така участвам в изработването на годишните планове по сервизната дейност. Тези планове са за всеки сервиз и включват например колко броя автомобили трябва да бъдат изработени, на колко автомобили трябва да бъдат сменени маслата или гумите и колко работни часа трябва да „навъртят“ работниците. Също така участвам и в изработването на плановете за резервни части. Всяка година Франция отпуска определена сума пари, с които трябва да се закупят части. Тази година сумата е 1 млн. 750 хил. евро.

Свързана с моята дирекция е и рекламната дейност, напр. когато правим акции. При тях ние намаляваме стойността на определени части на Citroёn и клиентът може да закупи желания от него артикул на по-ниска цена. Аз съм този, който определя какви да са акциите, например - „Светлина“, акция „Еврорепар“, акция „Акумулатор“ и др.

Как Вашата фирма се справя с конкуренцията?

Пазарният дял се определя именно от фактора конкурентоспособност. А колкото по-хубави и нови модели имаме, толкова повече се увеличава пазарния дял. Например, сега новият ни Citroёn С3 има висока продаваемост.

Каква е процедурата за решаване на повреда с автомобил? Каква е вашата роля в такива ситуации?

Получават се следните положения – първо, когато тук се случи проблем с автомобил, сервизния техник трябва да го оправи. Сервизният техник работи с човек от ИТ сферата. ИТ специалиста разчита грешките в автомобила чрез уред наречен DiagBox (от Диагностична кутия). Ако не може така да се реши проблема, има т.нар. „платформа“ в Румъния, която ние ползваме. Всеки месец във Франция се получава информация за специфични случаи, които трябва да бъдат решени. Там първо търсят дали има подобен случай и как е решен. Ако не се намери такъв, то този случай се праща към Регионалния техник по техническите въпроси, като той отива, разглежда случая и се опитва да го реши. В противен случай аз трябва да пратя случая по-нагоре.

Тъй като разбирате от автомобили, може ли да ми кажете някакъв интересен факт за тях или нещо, което ще е полезно за читателите?

Най-лошото ползване на колата е в града. За да даде автомобилът характеристиките, които са обявени, той трябва да загрее. В града разстоянията са такива, че го палите, тръгвате и карате например 5 км. Стигате и той за това време дори не се е разработил. Затова и консумацията му е по-голяма в града. И второ, когато автомобилът започне да работи, освен газове, той отделя и водни пари. Тези пари в ауспухното гърне започват да кондензират, защото сега например е студено и автомобилът е работил за кратък период от време. Така получената вода остава, смесва се със изгорелите газове и частици и се получава нагар, а по-късно започва и да гние. И така си съсипвате колата. Затова в понеделник сутрин идвам със собствения си автомобил и в петък след работа се прибирам с него. През цялата работна седмица автомобилът ми седи на паркинга в компанията, в случай, че ми потрябва за спешни случаи, а за да идвам на работа използвам градския транспорт и избягвам да правя този убийствен за автомобила преход.

Бианка Маринова, ученичка в 11 клас на СУ "Летец Христо Топракчиев", град Божурище, участник в "Работилница за репортери 2018 - Родова памет"

„Работилница за репортери 2018 – Родова памет“ се провежда под патронажа на българския евродепутат Ева Майдел и с любезното съдействие на автошкола Василеви360 Creative BulgariaУНССVolontimeRollplastSamsonite.