Магистралата от София до Сърбия ще бъде изградена до две години и половина

3830 преглеждания

Процедурата за отсечките Калотина-Драгоман и Драгоман-Сливница е стартирана

До две години и половина очакваме да бъде изграден скоростният път между София и сръбската граница.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков на брифинг след срещата с вицепремиера на Сърбия Зорана Михайлович и министъра на транспорта, съобщенията и информационните технологии на България Ивайло Московски, информира Агенция „Фокус“. 

„За мен основен приоритет в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС са Западните Балкани и в нашето поле на действие са две основни теми, като едната е пътната - изграждане на скоростния път между София и сръбската граница в двете отсечки Калотина-Драгоман и Драгоман-Сливница. Вече стартирахме процедурата, в момента предстои фиксиране на участниците. Основната част ще покрием със собствени средства и се надяваме тя да бъде завършена до 2 години и половина", заяви Нанков. 

По думите на министъра бюджетът е почти 35 млн. евро, с които ще се реализират устойчиви проекти от двете страни на границата за околна среда, за младежки политики, за туризъм и др.  

Нанков посочи като важен приоритет за България и връзката по река Дунав. 

Министър Ивайло Московски на свой ред заяви, че ще се работи по подписване на споразумение за воден и железопътен транспорт. Той поясни, че България и Сърбия са си поставили рамка от около 6 месеца, в която трябва да бъдат намалени драстично цените за роуминг услугите. 

„Обсъждаме няколко варианта. Работим и по проект за оптична свързаност между България, Сърбия и Румъния, нямаме заделен бюджет за това, но се надяваме по различни начини да бъде осигурен такъв, за да покрием всички разходи, които ще допринесат за устойчиво развитие на целия регион“, допълни министър Московски. 

В отговор на запитване на EspressoNews за развитието на проекта за изграждане на скоростния път до Сръбската граница, от МРРБ информираха, че индикативният срок за завършване на отсечката е до края на 2020 г. Идейният проект предвижда участъкът да бъде с автомагистрален габарит, с по две активни и една аварийна лента във всяка посока на движение.

В участъка от ГКПП „Калотина“ до пътния възел при Драгоман и отсечката между Драгоман и Сливница, съществуващото трасе ще бъде разширено до магистрален габарит, с две ленти за движение във всяка посока и лента за аварийно спиране. Ще бъде извършена реконструкция на съществуващия път, с цел постигане на необходимата проектна скорост. Ще се построят 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли „Калотина“ и „Драгоман“, надлези, подлези и др. При км 12+520 ще бъде изграден вход-изход от първокласния път към интермодален терминал Драгоман, с което ще се създадат условия за преноса на стоки и товари между автомобилния и железопътния транспорт.

От МРРБ припомниха, че пътят е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Трасето е част от направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута, който е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. Участъкът ГКПП „Калотина” – София осигурява връзка към трансевропейски коридор „Ориент/Източно Средиземноморски”.

С модернизацията на пътния участък ще се постигне необходимата завършеност на магистралната мрежа по направлението запад-изток на българска територия, както и съвременна пътно-транспортна комуникация между България и Сърбия. Ще се осигури комфорт и безопасност при пътуване. С изграждането на магистралата регионът и прилежащите общини ще имат транспортна свързаност и инфраструктура, която е предпоставка за устойчиво икономическо развитие, привличането на нови инвестиции и разкриването на нови работни места, допълват още от министерството. От там очакват реализацията на проекта да забърза развитието на Западна България и да повтори ефектът от завършването на АМ „Тракия“ и „АМ „Марица“ в Южна България. Всеки, който днес пътува от София към Бургас или към Свиленград вижда как за кратко време край магистралите се обособяват различни логистични центрове, индустриални зони и доходите на хората, възможностите за работа се увеличават. Изграждането на АМ „София - Калотина“ ще повиши значително и транзитния трафик през страната, тъй като от граница до граница ще се пътува по автомагистрала, а това означава по-големи постъпления в бюджета с въвеждането на тол системата, коментират още от министерството по въпроса за ефекта от трасето за общините на запад от София.

Във връзка с проекта за модернизация на жп отсечката София - Драгоманна, екипът на ЕspressoNews очаква отговори на свое запитване от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), ангажирана с реализацията му.

EspressoNews