С откриването на две нови паралелки в София и Силистра, учениците в България, които се обучават за дрогеристи по австрийска програма ще достигне 150. В София перспективната професия ще се изучава в ПГЕБ „Проф. д-р Асен Златаров“, а в Силистра – в ПГПТ „Евлогий Георгиев“. Учениците ще преминат 5-годишен образователен курс, 8-12 клас, в дневна форма на обучение. Това означава следното. В първите две години те ще изучават общообразователни и специални предмети, а в последните три години в допълнение на часовете в училище, ще преминат и задължителна производствена практика. Тя ще бъде по няколко седмици в рамките на учебната година по график, изготвен от училищата. Децата завършват с професия и с диплома за средно образование.
Обучението по специалността с официално наименование „Консултант ĸoзмeтични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, специалност „Осигуряване на продуктова информация“ в страната стартира през учебната 2020/2021 година по инициатива на водещата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас – dm. Към момента има по две паралелки в градовете Варна и Плевен и една в Димитровград.
Професията е популярна в Германия, Австрия и Швейцария
„Дрогерист“ е специфична професия, която в немскоезичния свят съществува от десетилетия. Нейното развитие е свързано с нарастването на популярността на специализирани вериги за търговия с дрогерийни стоки като dm и разширяването на асортимента в тях. Първоначално в тези магазини са се продавали основно изсушени билки, масла и подправки. В по-ново време асортиментът се разширява и започват да се предлагат козметични продукти, почистващи препарати, различни храни и така нататък. Това налага в магазините да има специално обучени специалисти и така започва развитието на професията „дрогерист“, която бързо се утвърждава като базова за сектора.
„Дрогеристите“ пет години изучават предмети, които не се преподават другаде
Тъй като обучението по специалност „Осигуряване на продуктова информация“ е ново за България, в основата беше заложен дългогодишния австрийски опит. По инициатива и със съдействието на dm учебниците, по които учат децата в Австрия бяха преведени на български език и адаптирани според локалните специфики. Така, благодарение на комбинацията от съвременни учебници и преподаването от висококвалифицирани български експерти, учениците могат да получат същите знания и компетенции, каквито имат и връстниците им в Австрия и Германия без да напускат родните си места.
Според Евелина Великова, управител с ресори „Обучение и развитие” и „Регион Продажби” в dm България „Тази специалност е изключително комплексна. Наред с общообразователните предмети, децата изучават и дисциплини като химия, ботаника и фармакогнозия - наука за лечебните растения, стокознание, фармакология, токсикология, козметика, биология и търговия. Освен това се запознават в детайли не само със състава на козметични, биологични и химични продукти, но и какво е тяхното въздействие върху човешкото тяло.“
Завършилите специалност „Осигуряване на продуктова информация“ имат необятни възможности за развитие – от висококвалифициран консултант до лекар и фармацевт
Изучаването на специфични специални предмети в рамките на обучението за дрогеристи, отваря широко врати за развитие на учениците, което се доказва и от опита в Австрия, където това е една от силно желаните специалности в рамките на средното професионално образование. Децата могат да бъдат много успешни консултанти във вериги за търговия с дрогерийни стоки като dm и да направят кариера в ритейл сектора. Друга посока на развитие е в областта на разработването и производството на био продукти и на козметика. Учениците получават и задълбочени знания по химия и биология, а това логично води до следващата образователна стъпка – лекари и фармацевти.
Освен това, те могат да бъдат и изключително успешни инфлуенсъри в областта на красотата и здравословния начин на живот. Причината е, че хората са все по-информирани и не е лесно да се спечели доверието им. Затова успяват само тези, които имат задълбочени познания – точно каквито са дрогеристите.
Във връзка с откриването на новите паралелки, Евелина Великова, управител на dm България казва: „Радваме се, че учениците в София и Силистра също ще могат да се присъединят към общността на дрогеристите в България. Ние сме уверени, че те ще получат ценни знания, тъй като в областта на грижата за човека има десетки хиляди продукти, които непрекъснато се развиват. Една част от тях се предлагат в дрогерийния сектор като само асортиментът на dm България е от повече от 16 000 артикула, при които иновациите и развитието са непрекъснат процес. Именно затова професията ще става все по-популярна - клиентите стават все по-взискателни и търсят компетентна консултация, а дрогеристът е този, който може да посочи новостите и да препоръча най-подходящия крем или шампоан според специфичните нужди на клиента, защото познава съставките и тяхното въздействие. Така dm дрогеристите правят разликата между доброто и невероятното клиентско изживяване.“.
За dm drogeriemarkt и dm България
dm drogerie markt принадлежи към най-големите вериги дрогерии в Централна и Източна Европа. Първият магазин е отворен през 1973 г. в Карлсруе, Германия, а първият филиал в Австрия – през 1976 г. в град Линц. Централата на групата се намира в Залцбург, Австрия. Днес марката dm е представена в 14 страни в Европа.
dm България се присъединява към групата на 29 януари 2009 г. с първия си магазин за дрогерийни стоки в град Видин. Към днешна дата филиалната мрежа се състои от 105 магазина в 37 града в страната, а служителите на компанията са над 1200. Асортиментът на dm обхваща над 16 000 дрогерийни стоки като изключително голям брой козметични продукти, парфюмерия, стоки за дома, храна за домашни любимци, бебешки продукти и много други. Многообразният асортимент е допълнен и от 26 собствени марки на dm, като най-популярни между тях са: Balea, babylove, alverde, Dontodent, Denkmit, Profissimo и dmBio. В магазините за дрогерийни стоки на dm България не се предлагат лекарствени продукти и медицински изделия.
Целта на dm е да изгражда компания, отговаряща на потребностите на клиента, да е надежден и коректен партньор, да предлага на служителите си възможности за развитие. Затова dm поставя човека в центъра на своята дейност – като клиент, служител или партньор. „Тук съм човек, тук пазарувам“.