От днес влиза в сила европейският регламент за защита на личните данни

1302 преглеждания

Досегашната европейска директива бе от 1995 г.

От днес влиза в сила регламентът за защита на личните данни във всички страни от Европейския съюз. Той залага драстично увеличение на правата на потребителите във връзка с техните лични данни. 

Всеки доставчик на услуги ще бъде задължен да предоставя на клиентите си достъп до подадените от тях данни, както и право на промяната им или пълното им заличаване. Регламентът предвижда специални технически и организационни мерки, които доставчиците на тези услуги трябва да осигурят, за да ги предлагат на европейските граждани и съответно да обработват личните им данни според изискванията на новата регулация. 

Важен момент е, че регламентът ще се прилага и по отношение на дружества и лица, които са извън територията на ЕС, но в търговската си дейност обработват лични данни на европейски граждани. 

Прилагането и спазването на регламента ще бъде отговорност на национални регулатори, но ще има и централен орган, който ще се нарича Европейски борд за защита на информацията. Задачата му е да подпомага еднаквото прилагане на регламента във всяка държава и да действа като форум за регулаторите, а при спорове да издава задължителни решения. По предварителна информация обаче, много от националните регулатори не са подготвени за прилагането на тази мярка.

Регламентът, познат ни и под абревиатурата GDPR. Или The General Data Protection Regulation -  беше официално приет от Европейския съюз през 2016-а след години на обсъждане, като даде на компаниите двугодишен срок, за да приведат дейността си в съответствие с него. 
Правилата ще важат за всички европейски граждани, като дори компании в Съединените щати и Китай ще трябва да ги спазват, ако работят с европейци, уточни технологичният репортер на Би Би Си Крис Фокс.
 
В регламента е заложено и как компаниите могат да получат съглaсието ни като потребители, за да използват личните ни данни, добави той:
"Молбата за нашето съгласие няма да може да бъде "закопавана" в огромни списъци с условия и правила, а трябва да бъде  "ясно и лесно разпознаваема" от всякакви други въпроси. Също така - т. нар. кутийки, в които с отметка давахме знак за съгласие, вече няма да се изпозлват за предоставяне на такова. Забранява се и искането на допълнителни лични данни от потребителите в замяна на екстри, тъй като това не се брой за свободно дадено съгласие."
GDPR осъществява един вид връзка между човешките права и задълженията на бизнеса, смята Мачек Ковецки (Maciej Kawecki)  - директор на отдел "Управление на данните" към Министерство на цифровите технологии на Полша:
"Над 20 нови човешки права са включени в GDPR. Като например правото да бъдете "забравени" и правото да поискаме копие от личните си данни. А също и правото да бъдем информирани за всякакъв тип нарушения с личните данни, както и за обработката им."
Регламентът също така задължава компаниите да съхраняват личните ни данни, така че да не бъдат откраднати.
 
източник: БНР